Frågor och svar!

Kommentarer - 2 st.  |  Kategori - Frågestunder  |  Daterat - 2010-04-28 » 22:47:29

Hur har du gått till väga för att få en sådan operation?


Jag gick till min vårdcentral och bad om att få en remiss skickad till sjukhuset om en GBP, då mitt BMI ligger på över 40. Jag gick egentligen bara dit för att kolla upp mina knän, men jag gick därifrån med en skickad remiss. Än så länge är jag inte godkänd för operationen än, så det är inte 100% säkert att jag ens kommer få genomgå en GBP, förrän jag fått prata med en läkare i Stockholm (där jag ska operera mig). Om allt går som planerat, så kommer jag få träffa den läkaren i augusti eller september och då får jag veta om han ger mig klartecken. Håll tummarna för mig!

Vilka är kraven för överviktsoperation?

- Man ska ha varit kraftigt överviktig i minst tre-fem år (beror på vilket sjukhus man vänder sig till), med ett BMI på övert 40 (eller över 35, men då med associerade riskfaktorer; som t.ex diabetes).
- Man ska vara minst 18 år (Edit: eller så måste målsman följa med när remissen skrivs).
- Man ska ha gjort seriösa bantningsförsök.
- Man ska vara psykiskt stabil.
- Man ska vara starkt motiverad att gå ner i vikt.
- Operationsrisken ska vara acceptabel.


Självklart varierar kraven något mellan länen och sjukhusen men det som står ovan är "grunden", kan man säga.

Var kan jag räkna ut mitt BMI?

Fyll bara i din längd och vikt, och klicka på "ok", så ser du var du ligger nånstans. Du bör dock vara över 16 år (helst 18) för att få ett korrekt resultat då du använder BMI-kalkylatorn för vuxna.

För vuxna: Klicka här!
För barn: Klicka här!

Vad kostar en operation?
- Om du vänder dig till privatkliniker så har dom lite egna kriterier för sina patienter och dom kriterierna har jag inte så stor koll på själv. Kan man inte få en operation bekostad av landstinget, så kan man själv vända sig till en privatklinik, men då måste man betala för den själv. Och så vitt jag vet så kostar en GBP-operation mellan 100 000 och 130 000 kronor.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Det där var alla frågor jag fått in den här veckan. Fråga gärna om du har några funderingar kring allt jag skriver om här på bloggen. Jag svarar så gott jag kan, med nöje!


Postat av: Noomie
2010-04-29 / 07:55:53

Måste bara rätta dig, det är inte 18 års gräns på open.

Men om man är yngre måste målsman följa med till vårdcentralen när remiss ska skrivas.


Postat av: sanna
URL: http://sannalubyhagman.blogg.se/ 2010-04-30 / 02:28:34

åh vad bra, blev lite orolig där! Jag är sån, paranoid och jobbig, haha



Vad jobbar du med förresten? :)

svara du när du har tid! Jag känner likadant med dina kommentarer, de vill jag inte stressa ihop utan kunna läsa, tänka över och sen svara söta dig!



kramar!


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!