Jag längtar tills...

Kommentarer - 2 st.  |  Kategori - Mig - kring vikt & OP  |  Daterat - 2010-04-17 » 15:04:56

...när någon som inte är stor, faktiskt väger mer än mig själv.
...när någon jag inte träffat på länge, inte alls känner igen mig.
...när någon beskriver mig som "du vet, den där snygga".
...när någon av de som kallat mig "fetto" börjar ragga på mig ute på krogen. Hehe.

...när jag kan bada i badkaret samtidigt som någon annan.
...när jag kan ligga bredvid någon på soffan utan att någon av oss ramlar ut.
...när jag kan ligga PÅ någon, utan att personen kvävs.
...när jag kan sitta i någons knä, utan att oroa mig för eventuella benfrakturer.
...när jag kan shoppa på vanliga avdelningar och inte förvisas till "tjockisrutan".
...när jag kan klä mig hur jag vill och inte behöva välja mellan svart eller mönstrat.

...när jag kan dyka under vattnet och inte måsta kämpa för att inte flyta upp direkt.
...när jag kan springa uppför trappen, utan att oroa mig för hjärtattack.
...när jag kan sitta ner på en bänk, utan att jag snuvar två människor på sittplats.
...när jag kan utnyttja min födelsedagspresent; att tandemhoppa.
...när jag kan köpa något onyttigt, utan att låtsas som att jag handlar åt någon annan.
...när jag kan hitta ett bälte som inte är brunt och endast finns på XL-herravdelningar.

...när jag får ligga och sola utan att barn pekar, ungdomar skrattar och äldre strirrar.
...när jag kan shoppa kläder utan att sänka blicken och undvika ögonkontakt.
...när någon kramar mig och lyfter upp mig.
...när jag inte måste specialbeställa ringar, för mina tjocka fingrar.
...när jag inte behöver tänka på att sträcka på halsen, för att undvika dubbelhakan.
...när folk kan ta kort på mig utan att jag känner att jag måste "suga in" allt fett.

...när jag kan gå på bio och inte behöva trängas med de som sitter bredvid mig.
...när jag kan åka buss utan att mina knän krossas mot sätet framför.
...när jag inte oroar mig för att vinden ska ta tag i mitt hår och avslöja min feta hals.
...när jag kan sitta någonstans, utan att få sockerdricka i benen.
...när jag slutar bli pikad när jag äter något.
...när jag får höra att jag är sexig och inte "söt" eller "gullig".

...när jag kan cykla utan att låren skrapar mot varann.
...när jag kan cykla utan att sadeln försvinner under mitt fett.
...när jag kan cykla utan att oroa mig för att däcken ska smälla.
...när jag kan cykla utan att få ont.

...när jag kan klättra i träd, krypa under sängar och stå på bord.
...när jag kan vända mig i sängen, utan att vakna för att lyfta mig till rätt position..
...när jag kan titta ner och se mina fötter, utan att dra in magen eller luta mig fram.
...när jag kan stå, utan att känna att jag håller på att tippa åt något håll.
...när jag kan sitta med ett ben över det andra, utan att måsta spänna mig.
...när jag kan klippa tånaglarna utan att dö av syrebrist och förlorad blodtillförsel.

...när jag kan klia mig på det där området på ryggen som jag inte når själv.
...när jag äntligen kan se mina nyckelben. Herregud, vad jag längtar.
...när jag kan gå på toa utan att måsta lyfta på magen för att kunna torka mig.
...när jag slipper kontrollera så att inget fett sticker ut, och att kläderna sitter bra.
...när jag kan sitta avslappnat, utan att se ut som en padda.
...när jag kan le, utan att mina kinder minimerar mitt synfält.

...när jag kan sitta ner i en låg soffa, utan att oroa mig för hur jag ska ta mig upp.
...när jag gått från att vara den tyngsta i familjen, till den lättaste.
...när jag kan gå med högljudda skor, utan att känna mig som en jordbävning på två ben.
...när jag kan sitta i en gunga, utan att fastna eller vara rädd för att kedjorna ska lossna.
...när jag kan kliva på en buss, utan att hela bussen gungar till.
...när jag kan känna mig smidig i sänghalmen.
...när jag kan dela hiss med någon, utan att oroa mig förr hissens viktkapacitet.


Hoppas ni kanske fick er ett litet skratt åt det här. Även fast det är lite skämtsamt skrivet, så är det ändå på fullt allvar för mig. Det här är sånt som stör mig i min vardag och listan är betydligt längre än den ovan. Jag tror att många inte ens kan föreställa sig hur det är att vara fet i dagens samhälle. Jag tror också att många överviktiga som läser detta inlägg nickar instämmande till de flesta punkter jag skrivit. Men, alla fungerar olika och det som stör mig kanske inte stör någon annan. Nu vet ni iallafall lite grann om hur det är att leva i MIN kropp och MIN vardag.

Jag måste erkänna att jag egentligen inte ville skriva några av de här punkterna, men jag säger "skit samma!". Jag är en plus-size kvinna och jag vet om det. Varför dölja vem jag är, liksom? Det finns ingen mening med det.

DET är nog något ni kanske får förvänta er från den här bloggen... Brutal ärlighet. Det är jag känd för. "Den snälla tjejen som alltid är ärlig, vare sig man vill det eller ej".



"Honesty is the first chapter in the book of wisdom"

 


Postat av: Noomie
2010-04-17 / 19:49:52

Jag håller med på VARENDA punkt!


Postat av: emmy
URL: http://emmyemms.blogg.se/ 2011-07-20 / 18:17:27

Jag kände igen mig på flera punkter! Men det är liksom saker jag aldrig kan säga högt...


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!