Ersta Sjukhus 5/8, 2010 - Infomöten!

Kommentarer - 4 st.  |  Kategori - Möten på sjukhus/vårdcentral  |  Daterat - 2010-08-12 » 15:38:00
13:00 - Träff med sjuksköterska

Sjuksköterskan kom och vi satte oss i ett rum och hon pratade lite allmänt kring operationen. Hon informerade lite om vitaminerna som jag kommer ta resten av livet och sprutorna som jag måste ta efter op:en, om undersökningar och uppföljningar, om graviditet efter op och lite om vad som kommer hända kring operationsdagarna.

Hon ställde mig också på vågen och mot väggen. Vågmätaren pekade på 129.10 kilo. Det är tyvärr toppvikten hittills. Och längden mätte till 170 centimeter, vilket innebär att jag "krympt" en centimeter de senaste fem åren.

13:35 - Träff med kirurg Mats Möller

Ut går sjuksköterskan och in kliver herr Möller. Han går igenom hälsodeklarationen jag fyllt i och ställer lite frågor kring det. Han frågade ifall jag har läst på om operationen innan och var jag fått informationen ifrån. Jag berättar om viktforumen som jag läser i för jämnan och att jag också har en vän som opererats, vilket han tyckte var jättebra. Han frågar också ifall jag testat medicin för viktnedgång och jag säger nej. Men berättar att jag har testat andra bantningspiller (inte från apoteket) och liknande och han verkade nöjd med det svaret.

HAN GODKÄNNER MIG FÖR OPERATION!!! Woho!!!


Och frågar sedan om jag vill gå med i en studie i forskningssyfte. Studien går ut på att hälften av alla patienter som deltar lottas till att få fickan (där den omkopplade tarmen legat) sys igen för att förhoppningsvis förhindra tarmvred. Den andra halvan av patienterna lottas till att lämna buken som den är, som dom gör normalt när dom opererar med GBP. Efter jag läst igenom blanketten vände jag mig till Mats Möller och sa "Ja, jag har då ingenting emot att bidra till vetenskapen!" varav jag möttes av det enda leendet herrn bjöd på under mötet. Trevlig man, det där. Härlig brytning hade han också. Jag skrev på papperna och därefter avslutades det mötet.

14:00 - Träff med dietist

Vi samlas (jag, min kusin, dietisten och två andra kvinnor som fått klartecken för operation) i ett väntrum uppe på femte våningen, stänger dörren och slår oss ner. Dietisten har med sig en stor pärm med papper om diet, motion, kosthållning och matscheman. Hon surrar på i någon timma, vi ställer frågor närhelst dom ploppar upp i skallen och ja... Ärligt talat så var jag så fruktansvärt trött när tiden kom med dietisten att jag nu har glömt det mesta hon sa.

Hon pratade såklart om alla faser i maten (flyt, puré, vanlig mat), om dumping osv. Om att det är väldigt viktigt att äta enligt instruktionerna (7 gånger per dag + 2 liter vätska), eftersom man då uppnår bäst resultat och att man inte borde försumma vitaminerna, för äter man dåligt och skippar vitaminer så för det första - går man inte ner lika mycket i vikt, och för det andra - så blir man väldigt trött och seg, man blir sjuk oftare och får lättare att känna sig nedstämd.

Det blev mycket sagt på det här mötet, trots att jag kanske inte minns allt. Hon gav oss lite infopapper att ta med oss hem och ja, då var det mötet över.

15:10 - Blodprovstagning

Vi åkte ner från femte våningen till våning två, där jag fick offra 7-8 provrör där dom skulle kolla det mesta kring blodfetter, blodsockerhalten osv. Jag frågade vad alla testen var för, men jag minns inte allt vad hon sa. Plus att hon använde medicinska termer, vilket jag inte riktigt är hundra på. Hehe.

Sen var dagen på Ersta Diakoni över! Jag drog en lättnads suck, omfamnade min kusin och lämnade Södermalm med ett leende på mina läppar.

Väntetiden för operation ligger på mellan 2-4 månader, så kring julafton DÅ JÄVLAR! Haha! Nu väntar jag på kallelsen. Känns helt overkligt.
Postat av: Åsa
URL: http://asa7208.blogspot.com 2010-08-12 / 17:48:59

Åhh vad intressant att läsa, själv ska jag på gruppinfo på onsdag med 1 överläkare, 2 sjuksköterskor och 1 dietist... Håll tummarna!

Kram Åsa


Postat av: Frökenfetto
URL: http://[email protected] 2010-08-12 / 18:11:57

hej! tack för en spännande blogg! jg hittade din blogg igår när jag surfade runt på andra GBP bloggar!

Vd spännande med mötet med alla läkare å dietister mfl. ska bli spännande att höra vad som händer i fortsättningen :)



Kram fröken F


Postat av: cajsa
2010-08-12 / 18:49:56

Skriv något, vet jag! :)


Postat av: cajsa
URL: http://cherrysoda.blogg.se/ 2010-08-12 / 18:52:35

härligt att jag lyckas posta innan jag skrivit något ;)



Grattis till op!

det har nu gått drygt en vecka sen min op och jag mår toppen! snart är det din tur! det kommer gå så bra för dig! kramar


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!